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Schwerpunkt: StadtpsychologieBastian Lange (2006),
Culturepreneurs in der kreativen Wissensökonomie Berlins: Raumaneignungen und Vergemeinschaftungsformen.
Umweltpsychologie 10(2), 55-68.
Dieser Artikel wurde in deutsch verfasst.
Zusammenfassung:Der Beitrag Raumaneignungen und Vergemeinschaftungsformen von Culturepreneurs in der kreativen Wissensökonomie Berlins fragt, mit welchen ökonomischen, sozialen und räumlichen Materialien ein neuer städtische Akteur für die Neuformierung von (urbanen) Lebensstilentwürfen und v.a. sozialen Vergemeinschaftungsformen wie spezifischen Szenen und Milieus verantwortlich ist. Culturepreneurs, d.h. Start-Up-Unternehmer lokaler Kulturindustrien, zeichnen sich dadurch aus, dass sie eine kulturelle Tätigkeit in Eigenverantwortung mit sozialen Sicherheitsmodi ökonomisch in Wert setzen. Dadurch entstehen unter anderem Klubs, Plattenläden, Labels, Fanzines, selbstkuratorisch bespielte Ausstellungsräume, (Kunst) Zeitschriften, Graphikstudios, Fashionshops oder (Konzept- Rolex replica) Kunstprojekte. Die Akteure erfuhren in den vergangenen Jahren im Kontext urbaner post-industrieller Restrukturierungsprozesse vermehrt. Diese kulturellen Start-Up-Unternehmer setzen an den perforierten Stellen der post-urbanen Stadtregion an, die durch Deindustrialisierung oder Umorganisation der Infrastruktur aus dem Zyklus der ökonomischen Verwertung und der Alltagswahrnehmung heraus gefallen sind. Somit erweisen sich Culturepreneurs als Architekten der räumlichen Resteverwertung. Diese räumliche Recodierungspraxis ist Distinktionsmaterial und ein zentrales konstituierendes Narrativ für die Herausbildung von verschiedenen Szenen, ihre (ephemeren) Praktiken und Bedeutungspotentialen.
Schlagworte:Berlin Culturepreneurs Kreativökonomien Städtische Wahrnehmung Szenen
Abstract:One of the key urban and cultural developments in post-reunification Berlin is the emergence of new hybrid cultural as well as entrepreneurial agents (the so-called Culturepreneurs). Germany’s new capital has been suffering under continuous socio-economic crises for the last 7-10 years. In this situation, the catchword of a new entrepreneurship alludes to individualized marketing strategies and social hardships, but also to skilful alternation between unemployment benefit, temporary jobs, and self-employment structures as practiced by numerous young agents in the field of cultural production. Informal social bonds enable the emergence of new creative milieus as well as new practices about the temporary production of places. Since the mid-90´s, declining financial support from the government forced many cultural activists and artists to open their professional practices towards corporate global oriented firms, new forms of projectbased cooperation as well as specific spatial practices in order to economically, culturally and socially sustain on the targeted market. Thereby, Culturepreneurs practice a playful attitude using distinct locations and specific places to temporally gather different scenes. Places are the terrain of the post-industrial city where diffe-rent and heterogeneous professional knowledge scenes engage to provide various contexts ensu-ring processes of sociospatial reembedding as well as bodybased experiences. Thus, social ex- and inclusion and thereby the uniqueness of their popular cultural and artistic products is ensured. Culturepreneurs play a decisive role, acting as key agents by providing, knowing and inventing new urban narrations. The interpretation of these new spatial strategies offers insights in new knowledge-based models of urbanity shaped by design-intensive professional group members and their associated locally as well as internationally oriented scenes.
Keywords:Berlin Creative Economies Culturepreneurs Scenes Urban Perception


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